Sunday, January 16, 2011

SAHABAT SEJATI

Mempunyai sahabat sejatI lebih berharga dari seribu teman yang mementingkan diri sendiri.

Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjengkelkan tetapi perkara itulah yang membuatkan persahabatan mempunyai nilai yang indah.

Persahabatan tidak terjalin secara automatik tetapi memerlukan proses yang panjang seperti besi yang ditajamkan oleh besi... demikian jugalah sahabat mempertahankan persahabatannya.

Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman suka dan duka, dihibur, disakiti, diperhati, dikecewai, didengari, diabaikan, dibantu, ditolak..... namun semua itu tidak pernah dilakukan secara sengaja atau bertujuan membenci...

Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan justeru kerana kasihnya.. dia memberanikan diri menegur apa adanya.

Sahabat tidak membungkus pukulan dengan ciuman, tetapi menyatakan apa yang amat menyakitkan dengan tujuan baik untuk sahabat berubah ke arah kebaikan.

Proses dari teman menjadi sahabat memerlukan usaha pemeliharaan dari kesetiaan... dan bukan hanya pada saat kita memerlukan bantuan dan motivasi serta semangat barulah kita mencari perhatian, pertolongan, dan pernyataan kasih dari orang lain. Seharusnya dan  sebenarnya sikap prihatin dan berinisiatif untuk memberikan dan mewujudkan apa yang diperlukan oleh sahabatnya yang seharusnya menjadi timbal balas dalam persahabatan yang sejati ( give n take) yang mana masing-masing tidak hanya menanti utk dihargai tetapi harus menghargai sesama sahabat.... *biar diri kita tidak dihargai dan dilupai asalkan diri kita ingat utk mengargai dan tidak melupai orang lain kerana sesungguhnya Allah swt memberkati hambanya yang menjaga hubungan sesama manusia yang lain.....*

Kerinduannya adalah menjadi bagian dari kehidupan sahabatnya kerana tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap EGOISTIK.

Semua orang pasti memerlukan sahabat sejati namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan sejati yang mana bisa mengatasi cubaan itu bahkan tali yang diikat tersimpul padu.....

Cuba kita imbas bersama ketika saat terakhir kali kita berada dalam kesusahan.... 

Siapa yang berada di samping kita?? 
siapa yang berada disamping kita ketika saat kita merasa tidak dicintai??
siapa yang ingin bersama kita ketika saat kita tidak dapat memberikan apa-apa???

merekalah... keluarga kita... merekalah sahabat sejati kita.. merekalah saudara kita......

hargailah dan jagailah selalu ikatan persahabatan kita dengan sahabat2 kita....

* DALAM MASA KEJAYAAN, TEMAN-TEMAN MENGENAL KITA.... DALAM MASA KESUSAHAN, KITA MENGENAL TEMAN-TEMAN KITA......

p/s : idea asal from Renungan Harian Kita.

Sahabat2 JMK KAB sesi 10/11
ketatkanlah ikatan... bajailah ukhwah...hargailah persahabatan....
ukhwah sejati... ikatan abadi...
insya'Allah



sahabat....
janganlah dikau berjalan dihadapanku,kerana pasti ku tidak akan mengikutimu.....

sahabat.....
janganlah dikau berjalan dibelakangku,
kerana pasti ku akan meninggalkanmu....

tetapi sahabat...
berjalanlah disisiku....
kerana pasti ukwah itu akan padu...
kerana seiring selalu....=)

insya'Allah.... wallahualam...




my lovely housemate (KAB my heart)

3 comments: